Sunday, July 3, 2011

Nasi Goreng



Biasa orang makan nasi goreng for breakfast kan. Tapi punya-lah sedap nasi goreng ni, aku masak jugak for dinner. Tak kira. In fact, this is actually my 3rd time guna recipe yang sama.

The first time tu, aku masak guna left over nasi ayam yang kami beli the day before tu. Serious sedap. Second time pulak, I used lebihan nasi putih yang makan the day before-nya tu, masa kat rumah my mom. And third time ni, aku amik teladan from the first time masak hari tu, I cooked the white rice guna air rebusan ayam sesiap. Rasa sedap, bau pun wangi jek.

Anyway, walaupun nasi goreng ni diadaptasi dari recipe yang aku tengok di Majalah Rasa bulan July 2011, tapi bila masak, takde lah aku tiru bulat-bulat recipe-nya. Sebab dia nak masak dengan ayam kunyit. Aku nak buat nasi goreng kosong jek sebab nak masak lauk lain on the side. So aku main cecampak jek. And macam biasa, recipe aku takde sukatan sebab kata-nya main cecampak jek kan.

INGREDIENTS:
  • Nasi
  • Minced bawang merah+putih+halia
  • Telur
  • Carrot - hiris nipis
  • Kubis - shredded
  • Cili merah+hijau - hiris nipis
  • Sos ikan
  • Bawang goreng
METHOD:
  1. Masak nasi guna air rebusan ayam. Guna lebihan sup sayur pun ok. Will try this next time.
  2. Tumis minced bawang merah+putih+halia. I normally have these ready in fridge at all times. So bila nak masak senang. Save time pun yek.
  3. Masukkan telur ala scrambled eggs.
  4. Agak-agak telur dah separuh masak, masukkan carrot+shredded kubis+cili merah&hijau 
  5. Masukkan nasi yang dah masak tadi. Kacau sebati.
  6. Perasakan dengan sos ikan. Kacau lagi sampai semua sekata.
  7. Nak hidang, taburkan bawang goreng kat atas. 
Nasi goreng ni aku hidangkan dengan keropok ikan keping untuk penambah selera and udang masak black pepper as lauk. Nak goreng telur mata pun masyuk jugak. Ikut tekak memasing lah.

Like I said before, recipe ni untuk buat nasi goreng kosong jek. So, kalau ada yang nak buat nasi goreng sotong, boleh masukkan sotong lepas tumis, and before telur kot. Nanti boleh try in future.

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment