Wednesday, June 29, 2011

Ayam Panggang Madu

Weekend lepas, kami adik beradik had a BBQ and steamboat party for lunch. Lepas aku kicau-kan @twitter sebab sedap sangat, langsung Wafaa minta resepi marinate ayam tu. Hence, this special entry khas buat Wafaa yang aku jumpa first time kat birthday party Daniel hari tu. 


INGREDIENTS:
  • Ayam - Hari tu aku guna chicken wings jek. Nak guna parts lain pun takde hal. Tapi lebih masyuk kalau guna drumstick and wings lah.
  • Black pepper
  • Minced garlic & ginger
  • Chili sauce
  • Oyster sauce
  • Madu
  • Garam
METHOD:

Marinate ayam dengan semua bahan di atas. Gaul-gaul. Pastu bakar. Bakar atas api utk BBQ pun best. Bakar atas api dapur pun ok. Bakar dalam oven pun jadi. Ikut suka hati hangpa. 

My only tip, kalau taknak ayam cepat hangit, jangan letak honey dulu. Honey tu boleh sapu sikit-sikit masa tengah bakar. Macam yang aku buat dalam gambar atas tu. 

To Wafaa - Kang dah buat, jangan lupa ajak aku yek! 

1 comment:

  1. hari tu dah tengok tapi tak tinggal jejak. muahahaha.. weekend ni aku nak buat. beli chicken wing banyak2. grill atas dapur. perghhh sedapnya bau

    ReplyDelete